13 Kasım 2012 Salı

İK YÖNETİCİLERİNDEN CV TAKTİKLERİ


Bazılarınız tarafından CV hazırlamanın çok üstünde durulması gerekli olmayan bir konu olarak algılandığını biliyorum. Bizzat şahit oldum bu durumlara. İşte bu haberi onların bu tezini çürütmek için yayınlıyorum. Kötü bir CV’nin iyi bir eğitimi ve deneyimi heba ettiği örnekleriyle karşılaştığımız ve bunun bilincinde olarak yaratıcılığın sınırlarını zorlayan , yüzlerce özgeçmiş arasından sıyrılmak için farklı taktikler uygulayan gençler, bakın bakalım İK yöneticileri sizlerden neler bekliyormuş...

Genç Capital’in Türkiyenin önde gelen şirketlerinin İK Yöneticilerine  sorarak hazırladığı bu haberi nimet olarak kabul edip öpüp başınıza koymalısınız:) Hazırlayanın emeğine sağlık diyerek devam edelim.

TURKCELL İK Departmanı bugüne kadar bulmaca, fotoroman, resimli powerpoint sunum, CD’ye kaydedilmiş görüntülü tanıtım gibi pek çok farklı formatta CV ile karşılaşmış. Ancak yoğun işe alımların yapıldığı bir ortamda daha çok kişinin bilgilerine en kısa ve etkili şekilde nasıl ulaştıklarına önem verdiklerini belirtiyorlar. Turkcell Çalışan İlişkileri Bölümü Birim Yöneticisi Meltem Kalender , kişinin kendisini net ve açık bir şekilde anlattığı kısa ve öz bilgiler içeren klasik bir CV formatının oldukça etkili olduğunu söylüyor.  Gençlerin genellikle “Ne kadar çok yazarsam o kadar etkili olur” düşüncesiyle CV hazırladıklarını belirten Kalender, önyazı nın gerektiği gibi değil gerekmediği gibi kullanıldığına dikkat çekerek,  CV’de belirtilemeyen noktalar için ön yazı yazılabilir, aksi halde ön yazı yazmak şart değildir diyerek önyazı konusunu açıklama gereği duymuş. Bir diğer değindiği nokta ise CV’de beliritilen referanslar. Piyasada adı duyulmuş birini referans olarak göstermenizdense, eğitim ya da iş hayatında birlikte çalıştığınız kişileri referans olarak göstermeniz daha kabul görür bir davranış olarak tercih ediliyor. CV’lerdeki kurumsal olmayan fotoğraflar ise başka bir dikkat edilmesi gereken konu olarak vurgulanıyor. Plajda çekilmiş bir fotoğrafınızı koymaktansa hiç fotoğraf koymamanız daha iyi. İyi bir CV fotoğraflı olmak zorundadır kaidesi olmadığına dikkat çekiyor ve kurumsal bir fotoğrafınız yoksa fotoğraf koymasanız da olur diyerek konuya açıklık getiriyor. İşin özü : Bilgi Kirliliğine Dikkat!

ÜLKER İnsan Kaynakları, Hukuk, Satın Alma ve Tedarik Zinciri Başkanı  Melih Özyuvar ise okul döneminde çalışan adayların dikkatlerini çektiğini söylüyor.  Özgeçmişinin başına çalışma arzularından, çalışmaya ne kadar istekli olduklarından bahseden adayların, iş tecrübeleri bölümüne gelindiğinde daha önce hiç çalışmamış olduklarını görmek tezat bir durum ortaya çıkarıyor derken gençlere soyut şeylerden ziyade somut şeylerden  bahsetmelerini tavsiye ediyor. Örneğin sahip olunan yetkinlikler yerine, içinde yer alınan projelerden , projelerdeki görev ve sorumluluklarından bahsetmek  daha faydalı olacaktır diye ekliyor.

VESTEL İK Departmanı  CV’lerin formatından çok içeriğine ve iş başvurusunda bulunan kişilerin kendini en kısa şekilde nasıl ifade ettiğine önem veriyor. Hedeflerin ve yeteneklerin en iyi şekilde ifade edildiği bir özgeçmişin etkili olduğunu belirtiyorlar. Yeni mezun bir adayın , akademik bilgilerini ön plana çıkararak hazırlayacağı bir CV’nin daha avantajlı olduğunu düşünüyorlar.

BOYDAK HOLDİNG İK Koordinatörü Halil Bayhan departmanlarına çok sık ve farklı CV gelmediğini söylüyor. Şimdiye kadar aldıkları CV’ler içerisinde kendisinin dikkatini çeken bir CV’yi ise şöyle anlatıyor: Diğer CV’lere göre bu CV’yi farklı kılan ve dikkatimi çeken nokta Lisans yapmış olduğu üniversitedeki bölüm başkanından ve staj yaptığı şirketteki bölüm yöneticisinden almış olduğu referans mektuplarıydı. Güzel bir el yazısı ile kaleme alınarak CV’sinin üzerine eklemiş olduğu ve içeriğinde yapmış olduğu projeler, deneyimleri, şirketten beklentilerini nazikçe anlatan bir önyazı mevcuttu. Mesleki donanımlarını geliştirmek için gitmiş olduğu kurs ve seminerlere ait sertifikalar yer alıyordu. Ve kümülatif ortalaması 3.67 olan bir sertifika bulunuyordu.Gençlerin kısa süreli iş deneyimleri veya staj deneyimlerini sanki profesyonel bir yönetici gibi görev yapmış olarak anlatmalarını eleştiren  Bayhan, CV hazırlanırken çok abartılı ve iddialı ifadelerden kaçınılması gerektiğini vurguluyor.

FİNANSBANK İK Genel Müdür  Yardımcısı Hakan Alp kullanılan dil ve ifadelerin açık olmasının,gerekli ve yeterli bilgiyi içermesinin özgeçmişleri dikkat çekici kıldığını söylüyor. Gençlerin gönderdikleri CV’lerde İK yöneticilerini etkilemek için ilginç ve az kişi tarafından yapılan hobilerini özellikle belirttiklerini, daha önce denenmemiş farklı formatlarda özgeçmiş yaratmaya çalıştıklarını ifade eden Alp, iş başvurusu yapan gençlere şu önerilerde bulnuyor: Hazırlayacakları CV kısa ve öz olmalıdır. Elbette iş hayatındaki tecrübe ve elde edilen başarılara göre CV uzayacaktır. Ancak kendini ilk sayfada açıkça ifade edebilmek önemli. Yeni mezun bir genç CV’sinde elde ettiği akademik başarıları mutlaka aktarmalı. Tabii bunu yaparken ne gibi farklılıklar yarattığını da ifade etmeli. Ayrıca staj tecrübelerinden , okulda ve okul dışında yer aldığı organizasyonlardan da bahsetmeli. Aynı konu tecrübeliler için de geçerli. Onlarında yaptıkları işlerde yaptıkları farklılıkları, varsa iş hayatındaki ödül ve başarıları belirtmeleri onları diğer adaylardan ayıracaktır. Adayın geçmiş deneyimi, hedefleri ve tercihlerini anlaşılır şekilde ortaya koyması, eleman arayan tarafın pozisyon ile adayı eşleştirmesini ve görüşmeye etkin hazırlık yapmasını sağlayacaktır.

Bugüne kadar gelen CV’ler içinde üniversiteden yeni mezun olmuş bir adayınkinden çok etkilendiğini söyleyen TEKNOSA İK Genel Müdür Yardımcısı Asena Yalınız bunun en önemli nedeninin hazırlanan ön yazı olduğunu belirtiyor. İşe başvuru yapan kişi bu ön yazıda kısaca kendini ve hedeflerini anlattıktan sonra, bu hedeflere ulaşmak için hazırladığı yol haritasını sade ama net bir şekilde ifade etmeyi başarmış. Üniversiteden yeni mezun ve en fazla 1 yıllık iş tecrübesi olan gençlerin İK birimini etkilemek için genellikle yapmış oldukları staj deneyimlerini ön plana çıkarmalarını öneren Yalınız şöyle devam ediyor: “Özgeçmişlerini özenerek ve gerekli detaylara yer vererek ancak çok fazla da ayrıntı içinde boğulmadan hazırlamalarını önerebilirim. Ön yazının özgeçmişlerine eklenmesi de yine fark yaratan bir unsur. Önyazı hazırlarken başvurdukları firmaya özgü bir metin hazırlamalılar. Firmanın isteklerine ve olası beklentilerine uygun bir yazıyla özgeçmişlerinde ilgi uyandırabilirler. Eğer yeni mezun bir kişiyse özellikle staj deneyimlerinden, okul projelerinden  bahsetmesi de fark yaratacak bir durumdur. Ayrıca sosyal hayatından bahsetmesi, kişiliğini yansıtması için etkili olacaktır.

Haberden de anlaşıldığı üzere her şirketin beklentisi farklı yönde olmak üzere hepsinin tek bir ortak noktası var ki o da sade, net bir şekilde istediğini ifade eden bir özgeçmiş. Sizlere tavsiyem, kafanızda başvurmayı planladığınız, çalışmayı hayal ettiğiniz bir şirket var ise başvurunuzu iletmeden önce arama motoruna isimlerini  yazıp “Nasıl dikkatlerini çekebilirim, beklentileri neymiş ?” sorusunun cevabını bulmak olsun.  Kimisi için önyazı gerekli bir ayrıntıyken kimisi için ise çok da gerekli değil olabilmekte. Bu gibi farklılıkları ancak yapabileceğiniz mini araştırma ile keşfedebilirsiniz.


Kaynak: Capital

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder